- Szczegóły
Jak geometria zawieszenia wpływa na bezpieczeństwo jazdy?
Sezonowa wymiana opon to obowiązek, który jest oczywisty dla kierowców. Wielu z nich jednak nie zdaje sobie sprawy z tego, że na bezpieczeństwo jazdy wpływa również geometria zawieszenia. W dzisiejszym wpisie omówimy, czym właściwie jest geometria, kiedy i dlaczego należy ją ustawiać oraz jak wpływa na bezpieczeństwo jazdy i eksploatację samochodu.
Czym właściwie jest geometria zawieszenia?
Geometrią zawieszenia nazywamy szereg parametrów, które opisują ustawienie kół w samochodzie. Co ważne, mogą być różne w zależności od modelu pojazdu – są określane przez producenta. Niektórych z nich nie można regulować, ponieważ są to tak zwane parametry konstrukcyjne, a inne należy kontrolować i w razie potrzeby ustawiać. Do parametrów nieregulowanych zaliczamy różnicę skrętów koła, kąt pochylenia osi zwrotnicy, promień zataczania oraz przesunięcie osi zwrotnicy względem koła.
Jeżeli natomiast chodzi o parametry, które należy regularnie sprawdzać i regulować w warsztacie samochodowym, jest to zbieżność, czyli parametr, który określa położenie osi kół względem siebie. Drugim parametrem jest kąt wyprzedzenia osi obrotu zwrotnicy. Określa się go, patrząc na samochód od tyłu i jest to kąt znajdujący się pomiędzy osią pionową koła i osią sworznia zwrotnicy. Komputerowe ustawienie geometrii kół może być konieczne również w przypadku nieprawidłowego kąta pochylenia koła, czyli kąta pomiędzy płaszczyznami symetrii koła a pionem. Ten parametr powinien być nieznacznie ujemny.
Jak geometria wpływa na bezpieczeństwo jazdy i jak często należy ją ustawiać?
Kierowcy powinni pamiętać, że regularna wymiana opon nie wystarczy, aby mogli się czuć bezpiecznie na drodze. Oprócz tego, co najmniej raz do roku należy sprawdzić geometrię. Możemy wymienić kilka skutków, do których może doprowadzić jazda z niewłaściwie ustawioną geometrią:
- pojazd nie zachowuje właściwego toru przy jeździe na wprost,
- ryzyko zjechania na przeciwległy pas ruchu,
- szybsze zużywanie się bieżnika opon,
- pogorszenie się przyczepności,
- szybsze zużycie elementów zawieszenia samochodu,
- opory podczas jazdy i zwiększenie zużycia paliwa.