wlewanie oleju do silnikaLepkość, gęstość i pompowalność jako ważne kryteria przy wyborze oleju silnikowego 

Dobór odpowiedniego oleju silnikowego jest niezwykle ważny, aby zapewnić bezawaryjną pracę silnika. Wybierając go, trzeba przede wszystkim zwrócić uwagę na zalecenia producenta pojazdu. Podczas wizyty w sklepie z płynami eksploatacyjnymi należy podać markę i model pojazdu, a najlepiej przygotować numer VIN. Jednak oprócz tego dobrze też znać podstawowe kryteria związane z doborem oleju silnikowego. Jakie znaczenie ma lepkość, gęstość i pompowalność?

 

Co należy wiedzieć o lepkości i gęstości oleju silnikowego? 

Jednym z podstawowych parametrów oleju silnikowego, o którym z pewnością słyszała większość kierowców, jest jego gęstość. Co ciekawe, określa ciężar właściwy substancji. Przykładowym oznaczeniem może być 15W-40. Zapis należy interpretować w taki sposób, że 15 oznacza lepkość zimową, natomiast 40 letnią. W praktyce oznacza to, że im wyższa liczba po myślniku, tym lepsze parametry zachowa olej wraz ze wzrostem temperatury. Z kolei im niższa liczba przed myślnikiem, tym niższa temperatura, w której produkt może być stosowany.

Drugim kryterium uwzględnianym przy doborze oleju silnikowego podczas okresowego przeglądu pojazdu czy innego serwisu jest jego lepkość. W tym przypadku parametr informuje o łatwości przepływu oleju w określonej temperaturze. Lepkość jest oznaczana jako zimowa (za pomocą litery W) albo letnia (za pomocą samych liczb). Im wyższa lepkość, tym olej wolniej płynie. Obecnie najczęściej stosuje się oleje wielosezonowe, dlatego na opakowaniach znajdują się dwie liczby, które są od siebie oddzielone literą W, czego przykład podaliśmy wcześniej.

 

Czym jest pompowalność oleju w silniku samochodowym? 

Kolejnym kryterium, które należy brać pod uwagę podczas doboru oleju silnikowego, jest pompowalność. Chodzi tutaj głównie o pompowalność niskotemperaturową MRV. Umawiając się na wymianę płynów eksploatacyjnych, warto zwrócić uwagę na ten parametr, ponieważ określa, z jakimi oporami olej może przepływać przez kanały olejowe w niskiej temperaturze. Wyższa lepkość zapewnia skuteczniejszą ochronę przed tarciem półsuchym, natomiast niższa gwarantuje mniejsze zużycie paliwa.