szare pokrętło do ustawiania temperatury

Jak działa klimatyzacja w samochodzie?

W obecnych czasach, przy niezwykle intensywnych wahaniach pogody i coraz większych jej amplitudach, klimatyzacja samochodu jest czymś nie tylko potrzebnym, ale przede wszystkim – powszechnym. W jaki sposób działa klimatyzacja, jaki jest jej wpływ na środowisko i jak rozpoznać usterkę w jej działaniu?

 

Budowa klimatyzacji samochodowej

Podstawowe elementy klimatyzacji to sprężarka, parownik, skraplacz oraz oczywiście kompresor klimatyzacji i zawór rozprężający. Gdyby nie obecność kompresora można śmiało stwierdzić, że zasada działania klimatyzacji jest zbliżona do układu ogrzewania kabiny oraz chłodzenia silnika. Kompresor pełni w układzie klimatyzacji bardzo istotną funkcję, ponieważ spręża powietrze, umożliwiając tym samym prawidłowe chłodzenie.

 

Działanie układu chłodzenia

Należy przede wszystkim zwrócić uwagę, że układ klimatyzacji w samochodzie to układ zamknięty. Dzieli się na dwie części: wysokociśnieniową oraz niskociśnieniową. W układzie tym krąży czynnik chłodzący, pompowany do sprężarki, odpowiadający za odpowiednią temperaturę powietrza dostającego się do kabiny samochodu.

Po wydostaniu się ze sprężarki czynnik transportowany jest do zasobnika, w którym jest oczyszczony i odwilgocony. W takiej formie trafia do skraplacza, gdzie gaz zamieniany jest w postać ciekłą. Ostatnim elementem obiegu jest parownik, w którym powietrze gwałtownie obniża temperaturę – to właśnie ten proces powoduje odczuwalną niższą temperaturę w kabinie samochodu. Powietrze jest dodatkowo oczyszczane przez specjalne filtry.

 

Usterki układu klimatyzacji

Gdy odczuwamy brak napływu chłodnego powietrza lub podejrzany zapach, a szyby w samochodzie zaczynają parować – wówczas powinniśmy skontaktować się z serwisem klimatyzacji samochodowej. Odpowiedzią na pierwszą usterkę jest zwykle brak czynnika chłodzącego, lub jego niewystarczająca ilość w układzie. Jeśli chodzi o nieprzyjemny zapach lub zaparowane szyby, to z reguły jest to spowodowane przez zabrudzenia filtra kabinowego. Powód może również być bardziej ogólny, np. zabrudzenie całej wentylacji. W każdym z przypadków z całą pewnością należy skontaktować się z warsztatem samochodowym oferującym usługi serwisowe klimatyzacji.