wymiana płynu eksploatacyjnego

Wymiana płynów eksploatacyjnych

Jeśli chcesz utrzymać stuprocentową sprawność pojazdu, nie możesz lekceważyć czynności takich jak okresowe przeglądy techniczne oraz regularna wymiana oleju silnikowego i innych płynów eksploatacyjnych, które znajdują się w Twoim aucie. Tylko dzięki systematycznej wymianie oleju układ smarowania może działać poprawnie. Jeżeli zależy Ci na profesjonalnej i sprawnie zrealizowanej usłudze, zleć wymianę oleju, filtra olejowego i pozostałych płynów w pojeździe naszym fachowcom.

 

Czy wiesz, dlaczego należy wymieniać olej?

W pełni sprawny układ smarowania odpowiada za właściwe działanie jednostek napędowych w aucie. Prawidłowo rozprowadzony przez pompę olej m.in. zmniejsza opór pracy silnika i tarcia pomiędzy cylindrem a jego tłokami. Mniejsze tarcie powoduje równocześnie mniejszy hałas pracy silnika. Zapobiega ponadto przegrzewaniu się komponentów. Odpowiednia ilość oleju silnikowego zapewnia również uszczelnienie luzów, które wytwarzają się pomiędzy pracującymi wspólnie elementami. Olej uszczelnia także komory spalania, a filtr oleju zatrzymuje spowodowane spalaniem zanieczyszczenia, przez co powinien być wymieniany razem z płynami.

 

Częstotliwość wymiany oleju silnikowego

Nie ma wątpliwości co do tego, że olej, jak i filtr oleju w każdym pojeździe muszą być wymieniane systematycznie. Natomiast jak długa może być przerwa pomiędzy jedną a drugą wymianą oleju zależy od marki i modelu auta. Ustala to każdy producent, zalecając wymianę oleju po wskazanych kilometrach przebiegu. Producent określa również specyfikę oleju dla danego pojazdu.
Natomiast my, jako mechanicy, sugerujemy, że górna granica dla każdego auta to maks. 15 tys. przejechanych km, po których bezzwłocznie należy wymienić olej i komponenty eksploatacyjne. Po takim dystansie żaden, nawet najlepszy filtr oleju nie jest w stanie spełniać swoich funkcji, a olej traci swoje właściwości smarne. Przy okazji warto sprawdzić, jak w pojeździe wygląda stan płynu hamulcowego, płynu chłodniczego, płynu wspomagającego działanie układu kierowniczego oraz oleju w skrzyni biegów, i w razie potrzeby również je wymienić lub uzupełnić.